Няма нищо по-мило и трогателно за всеки човек от това да
усети родината, когато е далеч от нея. В последно време все по-малко неща ми
напомнят България и все-повече чувствам липсата ѝ. Преди месец попадна в ръцете
ми шедьовърът „На изток от запада“ на Мирослав Пенков и ми върна за няколко
кратки мига усещането, че съм у дома.
8 кратки разказа. 8 истории, 230 страници – толкова са били
нужни на Пенков, за да нарисува една завършена картина на България във
времена на преходи между истории, духовно израстване, ценностен спад и всеобща
обърканост. Хората в „На изток от запада“ са разпознаваеми с начина си на
мислене, с вътрешните си противоречия и колебания, с чувствата и емоциите си.
Всеки се е самоидентифицирал с някого, всеки се е намерил някъде из книгата. И
най-важното – всеки се е смял. И всеки го е боляло. Не познавам българин,
когото тези 8 разказа да не са впечатлили.
Дали ще става въпрос за политически спорове между дядо и
внук, дали за човешки трепети като любови и тревоги – в „На изток от запада“
има за всеки по нещо. Поне веднъж, докато четете книгата, ще си кажете, че
„това е прекалено“ или „не съвсем наред“, но тази гротескова визия ще се
елиминира от други моменти, в които се разпознавате и които неоспоримо се
вписват в картината – и то толкова добре, че да имате чувството, че няма друг
възможен развой на събитията, освен написания от Мирослав Пенков.
Двама старци в старчески дом, комити, любови - осъществени и
неосъществени, разпаднали се бракове, потопена църква в река, разделяща едно
село на българска и сръбска част, момиче с недъзи, префърцунена българка,
женена за чужденец, любопитна японка, пропаднал вундеркинд, дядо-комунист и
самоуверен внук, гологлава туркиня-гайдарка и още, и още – такива са героите на
шедьоврите в „На изток от запада“. Опознавайки всеки от тях, ние опознаваме
родината, многото страни на българското и себе си.
В „Македониjа“ виждаме как двама стари отново могат да се почувстват млади, разчувствани от писма на 60 години. 71-годишен мъж, живеещ с жена си в старчески дом, намира писмата ѝ от предишен любовник, загинал във войната за освобождението на Македония. Докато бракът на дъщеря им се разпада, те прочитат заедно тази история за героизъм (или не съвсем), за народни идеали и за една загинала любов.
В „Македониjа“ виждаме как двама стари отново могат да се почувстват млади, разчувствани от писма на 60 години. 71-годишен мъж, живеещ с жена си в старчески дом, намира писмата ѝ от предишен любовник, загинал във войната за освобождението на Македония. Докато бракът на дъщеря им се разпада, те прочитат заедно тази история за героизъм (или не съвсем), за народни идеали и за една загинала любов.
„На изток от запада“ е моят личен фаворит и очевидно не само
моят, след като е именувал цялата книга. Село е разделено на сръбска и
българска част от реката, минаваща през него, а веднъж на пет години се
провежда събор, на който селяните, останали в българската част, се учат да
бъдат европейци, а българите в сръбско си припомнят и запазват българските
традиции. Една любов между двама млади от двете страни на реката ги среща при
потънала църква в средата ѝ, и тази среща дава началото на сляпо преследване на
мечти, продължило 30 години.
В „Как купихме Ленин“ внук-емигрант купува тялото на
комунистическия водач от Ebay за
подарък на дядо си, върл комунист. Убедена съм, че всеки емигрант ще се намери
в лицето на разказвача. Чувството, че не принадлежиш на страна, в която си принуден
да живееш, да спазваш всичките ѝ традиции и обичаи и да се правиш, че се
чувстваш добре – „в името на едно по-добро бъдеще“ – непременно е познато на
тези от нас, които са избрали да напуснат родината. Разтърси ме, разплака ме и засили
неимоверно носталгията към България.
„Писмото“ е история на момиче, изоставено от родителите си,
научено да краде. Съседката ѝ, чийто съпруг е британец, е влиятелна персона във
формирането на личността ѝ, а психично болната ѝ сестра – грижа, която се
чувства длъжна да поеме. Но колко далеч стига човек със счупени идеали по
европейски пример? До едно писмо до изоставилия я баща… и до разпад.
„Снимка с Юки“ е още по-тежка история – българин се прибира
в дома си с жена си-японка за процедура по ин витро зачеване. Любопитната Юки
иска да види истински циганчета и запечатва всички прелести на българското село
в камерата си, докато една трагедия не преобръща живота ѝ напълно.
„Крадци на кръстове“ разказва за пропаднал вундеркинд в
разгара на протестите през 1997-ма. Разказът е центриран около размитото по
онова време (а и днес) понятие за морал,
и очевидно е имал своята аудитория, но при мен, макар и да е отлично написан, с
дързък език и без спестяване на истината, не постигна същия свиващ сърцето
ефект като останалите.
„Нощният хоризонт“ – историята на една туркиня с мъжко име и
мечта да бъде майстор в производството на гайди. Засяга се проблемът за смяната
на имената на българите от турски произход, видяна през очите на момиче с тежка
съдба. Много силен разказ.
„Девширме“ е покъртителен финал. Две истории текат паралелно - днешни дни в Щатите и България по време на
робство. Един баща разказва на дъщеря си приказка за родина и семейство и миналото
прелива в настояще, спомените са отражение на действителността и
неразрушимостта на кръвната връзка изпъква пред всичко останало.
Смели, угнетяващи и омагьосващи разкази, оставащи след себе си
вкус на България и жажда за още. И не се чудете, че след като сте прочели
книгата, сърцето ви боли – такива са хората, живеещи на изток от Запада.
Няма коментари:
Публикуване на коментар