сряда, 18 септември 2013 г.

Когато се вършат несправедливости, изглежда само децата плачат...

"Никога не съм учила нарочно да чета, но съм се ровила в ежедневниците, без никой да ми позволи. А може би се бях научила през дългите часове в църквата? Не си спомнях такова време, когато не съм могла да чета химните. Сега, принудена да си помисля по този въпрос, реших, че се бях научила да чета от само себе си, също както се бях научила да си закопчавам отзад дрехата и да не обърквам връзките на обувките си, а да ги завързвам на фльонга. Не можех да си спомня кога започнаха да се делят на думи редовете под движещия се показалец на Атикус, но всяка вечер ги гледах и слушах последните новини, проектите за нови закони, дневниците на Лоренцо Доу — всичко, което Атикус четеше вечер, а пък аз лазех в скута му. И докато в този миг не се изплаших, че ще ми забранят да чета, аз не обичах да чета. Както не се обича дишането."

Любовта към четенето струи още от първите страници на тази книга. Точно заради тази любов към литературата не бях изненадана, че гениалната Харпър Ли е получила Пулицър за "Да убиеш присмехулник". Защото не вярвам да има човек, който е прочел тази история и не я е обикнал.

Какво означава да убиеш присмехулник? Присмехулникът е пойна птица, която имитира човешки и животински гласове. Tя гнезди в горите и по никакъв начин не пречи на хората - само пее веселите си песни, за да ги радва. Затова е грях да убиеш присмехулник.
За греховете именно се говори в "Да убиеш присмехулник" на Харпър Ли. За света, погледнат през очите на малко момиче с по-голям брат и приятел, който прекарва летните ваканции в съседска къща в техния град. За несправедливостите и за това как когато бъде извършен грях, само децата плачат.
Как се справят децата, които, докато тепърва биват възпитавани на ценности, човешки морал, поведение в обществото и коректно отношение, се сблъскват с хорската злоба, расизма и извращаването на една съдебна система, в която не Темида решава изхода от едно дело, а фактори като произход и цвят на кожата на обвиняемия и обвинителя?
Отговорът ще видим в рамките на около 300 страници, разказани от името на малката Джин-Луиза - момиче, израснало в свят на момчета, за което теми като рокли, плетива и други "женски работи" са безкрайно далечни, но затова пък обича да носи гащеризон, да си играе с брат си и приятеля си Дил в калта и да стреля с ловджийска пушка. Естествено, няма детско приятелство без мисия да се разгадае някоя мистерия, а историята за съседа Бу Редли, който никога не напуска къщата си, разпалва любопитството и фантазията на детските умове. Не може да не сте имали някой страшен съсед, само доближаването до чието жилище е било смятано за геройство от всички деца в квартала... или зловеща изоставена къща, около която се разказват куп страшни истории и в която само най-смелите се осмеляват да влязат. Иначе казано, Джин-Луиза ("Скаут", какъвто е прякорът на малката героиня) и Джем, отгледани само от баща си Атикус, водят един съвсем нормален детски живот в малко градче в Алабама.
Четейки разказите на Скаут, аз самата бях отново на 9. Невероятно е как думите са своеобразна машина на времето, с която можеш да се върнеш не само в 30-те години на миналия век, когато се развива действието в книгата, но и във времената на своето собствено детство например. Не метафорично, не - наистина бях 9-годишно момиченце с 9-годишен объркан ум и куп житейски уроци за научаване пред себе си: урокът за правилно и грешно, урокът за това какво е неправда и как трябва да се държим, когато пред очите ни се извършва такава, урокът за дискриминацията и за общественото равенство - доколко то съществува през 1936 и доколко - днес. И най-вече урокът, че всички сме част от цялото, но и всеки поотделно е личност.
Какво се случва, когато във времена, в които тъмнокожите и белите не са равнопоставени, а родителите възпитават у децата си това неравенство и го подклаждат, един адвокат, сам баща на деца, стане защитник на негър в съда, при това негър, обвинен в изнасилване на бяла жена? Можем да предположим, че децата на този човек ще станат обект на неволно вербално насилие от страна на своите връстници, а неговият живот ще се преобърне от такъв на уважаван адвокат до такъв на сочен с пръст като нарушител. Сред страниците на книгата искрено ще се ядосаме, когато в очите ни Атикус Финч ще се окаже единственият възрастен със съвест, ще се възмущаваме от поведението на останалите и от начина, по който възпитават децата си. Съвсем наивно и по детски.
Но децата са по-човечни от възрастните. Ще преглъщат, ще се вълнуват заедно с баща си, който дава всичко от себе си, за да защити невинен човек и ще плачат, когато възтържествува неправдата.
Щастлива съм, че прочетох книгата в едно красиво издание на български език от 1981г. с твърди корици, сред страниците на което от време на време се срещаха рисунки като тази, които изглеждаха точно като картинки за оцветяване и визуализираха ключови моменти. Усмихваха ме и не само засилваха вълнението, но и разпалваха въображението ми още повече.
Когато се вършат несправедливости, изглежда само децата плачат - ще каже Атикус на Скаут и Джем и ще ми докаже, че на 20 съм още дете. Защото сърцето ми блъска неспокойно в гърдите ми, а очите ми са мокри от яд. Защото Харпър Ли, или малката Джин-Луиза ми показа през своите очи една съвършено обективна, по детски истинска гледна точка и не мога да спра да си повтарям, че не е честно. Просто не е честно. Това, което се е случвало преди и през 1936г. в Америка не е честно. Това, което се случва днес в България и по целия свят - не е честно.
- Защото чух този приятел... - той кимна с глава към Дил. - Неговите инстинкти още не са загрубели. Като поотрасне малко, няма да му прилошава и няма да плаче. Може би пак ще му се чини, че нещо не е... напълно справедливо, но след няколко години вече няма да плаче.
- За какво да плача, мистър Реймънд? - мъжкото достойнство на Дил се пробуди.
- Да плачеш, когато хората измъчват други хора, без да помислят дори...

Не е честно, така както не е честно да убиеш присмехулник. Грях е да убиеш присмехулник. А така безскрупулно се прегрешава от възрастните, че се запитваме колко ли присмехулници вече са убити. Ще убият ли поредния в края на книгата?


За още преживявания с дъх на хартия, можете да следите на Facebook страницата:

Няма коментари:

Публикуване на коментар